2013. december 31., kedd

Itt az év vége

Év vége felé járunk, és mivel nem hiszem, hogy a mai napon még rengeteg új játék jelenne meg, itt az ideje egy kis évértékelésnek. Először is az év 5 legjobb kiegészítője:


5. Kingdom Builder: Crossroads
Amikor két éve kijött a Kingdom Builder, eszembe se jutott volna, hogy mostanra annyira megszeretem, hogy a legújabb kiegészítőjét képes leszek egy TOP 5 listába is betenni. Pedig így van, az idő telt, én meg csak játszottam és játszottam. Azt azért nem merném állítani, hogy ez a világ legjobb játéka, de mivel egy parti gyorsan lejátszható, bármikor elő lehet kapni egy kis gyors szórakozáshoz. Az első kiegészítő, a Nomads sem volt rossz, de a Crossroads mindenképpen jobb nála. Jók az új megszerezhető lapok, és a küldetéskártyák is, amik tovább színesítik a játékot.  


4. Mage Wars: Druid vs. Necromancer
A Mage Wars - a Kingdom Builderrel ellentétben - már a legelső pillanattól az egyik kedvencem volt. Először csak a kis kiegészítők jöttek, amik ugyan hoztak némi változatosságot, de alapjaiban nem változtattak sokat a összképen. Aztán jött a Forcemaster vs. Warlord kiegészítő, ami behozott két új hőst, és a lehetőségek száma hirtelen megugrott. Erre tett rá még egy lapátot a Druid vs. Necromancer, amelynek mindkét hőse mögé nagyon jó tematikát építettek. A Necromancer a Warlock továbbgondolása egy másik irányba, és a lények feltámasztásával a kicsit gagyi zombik és csontvázak is komoly gondot okozhatnak. A Druid pedig szerintem minden szempontból jobb, mint az alapdobozban található Beastmaster, aminek sosem tetszettek igazán a mechanizmusai. Összességében messze a legjobb kiegészítő, amit eddig kiadtak a játékhoz.


3. Suburbia Inc.
A Suburbia kiegészítő nélkül is remek játék, de egy idő után mintha hiányozna belőle valami. A Suburbia Inc. minden szempontból tipikus kiegészítő, a már meglévő dolgokból ad hozzá még egy párat, és van egy újdonság, ami kicsit színesíti a játékot. Az új épületlapkák jók és változatosak, de igazából semmi különösek, a városhatárok amik tulajdonképpen felfoghatók új épületként is, viszont nagyon jók, és új dimenziót adnak a játéknak. A nagy újdonság viszont a játék első és második harmadánál felbukkanó extra kiértékelések, amelyekből rengeteget adtak, így jó ideig nem fogjuk ugyanazokat a kombinációkat látni. 


2. Pandemic: In the Lab
A Pandemic az On the Brink kiegészítő óta nálam már beírta magát az örökranglistába, de az In the Lab még ezen is tudott javítani. De kezdjük a rossz hírrel: A kiegészítő fő alkotóeleme a labor modul hozzáadása, ami viszont ezen kívül a dobozban van, nagyjából érdektelen. Adnak néhány új járványkártyát, semmi különös. A csapat-játékmódnak (2v2 vagy 2v2v2) semmi értelme sincs, a kiegészítő elég sok mindent ad hozzá, de az biztos, hogy ebben az életben soha nem fogok ilyet játszani. Az egyjátékos mód eddig is támogatott volt, most viszont kiadtak hozzá egy segédkártyát, ami szerintem rontja ezt az élményt, mindegy ez csak egy lap. Ahol elkezd javulni a dolog, az az új világméretű mutáció modul, ami az On the Brink mutációs modulját fejleszti tovább. Immár 12 helyett 24 lila kockánk van, és nagyjából megduplázódik a mutációk nehézsége is. Az első próbálkozásnál azt tapasztaltam, hogy ez jelentősen megnehezíti a mutációkat. A második kiadásban már megszokott vizuális orgazmusról az öt színben pompázó üvegcse gondoskodik, amelyek a kifejlesztett gyógyszerek jelölőit váltják le. És akkor itt van a labor modul. A régi klasszikus “dobj el 5 egyforma színű lapot, és meggyógyítottad a járványt” mechanizmust teljesen eltörli, és helyette egy jóval bonyolultabb, ám sokkal tematikusabb módszert hoz be. Mostantól a vírusokat először elemezni kell, majd mintákat kell venni, amelyek segítségével elő tudjuk állítani az ellenanyagot, majd egy sikeres tesz után tudjuk a tényleges gyógyszert előállítani. Ez ugyan sokkal több akciót igényel, viszont immár nem szükséges, hogy öt egyforma lapja legyen valakinek, ami bizonyos szerep-kiosztásokkal a lehetetlen felé sodorta a küldetést. Mindent összevetve, a labor modul erősen növeli a realizmus érzésünket, miközben kellően meg is nehezíti a játékot. viszont a doboz többi eleme kicsit kiábrándító.


1. Tzolk’in: Tribes and Prophecies
A tavalyi év talán legjobb játékához idén itt az idei év legjobb kiegészítője. Mind a törzsek, mind jóslatok alapjaiban változtatják meg a játékbeli stratégiákat, miközben a játék menete azonos marad. A játék részletes leírása itt: http://tarsasozok.blogspot.hu/2013/12/tzolkin.html




És akkor a kiegészítők után jöhet a társasok TOP 10-es listája:




10. Spyrium
Érdekes licitálós worker placement hibrid játék lett a Spyrium, amelyet a Caylust is jegyző William Attia tervezett. A játékban lapokat próbálunk vásárolni, amihez a munkásainkat a 3x3-as alakzatban elhelyezett lapok köz kell küldenünk. Miután úgy érezzük, hogy nem akarunk több munkást kiküldeni, akkor elkezdjük levenni őket, ezáltal vagy megvehetjük a lapot, vagy egyéb akciót hajthatunk végre. A csavar a dologban, hogy minden játékos maga dönti el, hogy mikor lép át a felhelyezős fázisból a levevősbe. A játéknak két kisebb problémája van számomra. Egyrészt, hogy steampunk érzése van, de nem eléggé, másrészt pedig, hogy vannak fenntartásaim az újrajátszhatósággal kapcsolatban, egyszerűen túl kevés a lap, hogy igazán változatossá tegye a játékot.


9. Tash-Kalar
Azon túl, hogy imádjuk Vlaada Chvátilt, nem sokat tudok mondani ezen kívül: http://tarsasozok.blogspot.hu/2013/11/esseni-beszamolo-2013-1resz.html


8. Coal Baron / Glück Auf
A Kiesling-Kramer duó is megérdemel egy komoly dicséretet, nem ez az első közös művük, ami igazán jónak mondható, és remélhetőleg nem is az utolsó. Igaz klasszikus, hamisítatlan német worker placement játék. Részletesebben itt: http://tarsasozok.blogspot.hu/2013/11/esseni-beszamolo-2013-2resz.html


7. Hollywood
A 7 Wonders új köntösben, eddig ismeretlen szerzőtől (A World of Tanks: Rush című förmedvényt, ami szintén az ő műve, nem tekintem társasjátéknak, ha World of Tanks-ezni akarok, akkor bekapcsolom a gépet és megyek pár kört az IS-3-assal…). Részletesen szintén a második esseni napról:  http://tarsasozok.blogspot.hu/2013/11/esseni-beszamolo-2013-2resz.html


6. Mascarde
Az év legjobb parti / sokjátékos játéka, hangulatban nálam messze veri a Resistance / Avalon gyanusítgatós érzését. Nem árt, ha késő este, vagy akár némi alkoholos befolyásoltság alatt játsszuk, úgy még nagyobbat üt. Lásd még: http://tarsasozok.blogspot.hu/2013/08/tarsastaborban-voltam-1resz.html


5. Legacy: The Testament of Duke de Crecy
Essenben nem sikerült odaférnünk a standhoz, hogy kipróbálhassuk, de hamar bepótoltam, és nem kellett csalódnom benne. Tökéletes hangulat, szép grafika, és még a téma is jól el van találva. Leginkább a Last Willre emlékeztet, mind hangulatban, mind ábrázolásmódban, mind mechanizmusokban. Ezúttal viszont nem csődbe kell mennünk, hanem gazdag nemesként a család bővítésén kell dolgoznunk. A családfa velünk indul, először is kell egy férj / feleség, akivel aztán el lehet kezdeni a gyerekcsinálást. A következő fázisban a gyerekeinknek kell a lehető legjobb házasságokat leszervezni, hogy aztán ők is gyerekeket szüljenek, és azok is házasodjanak. Mindenben a barátaink segítenek nekünk, akik változatos képességekkel segítik a családfánk építését, néha hozományt is biztosítanak, néha viszont nekünk kell fizetni, hogy csatlakozzon a családunkhoz. A játék célja minél több győzelmi pontot összeszedni, amit egyrészt a játék közben kaphatunk a házasságok és gyerekszülésekből, másrészt pedig a játék végén felfedett titkos “küldetésekből”. A Last Willhez hasonlóan ez is az a játék, amit nem szabad 100 százalékosan komolyan venni, és ha ezen túl tudunk lendülni, akkor remek szórakozásban lesz részünk.


4. Glass Road
Uwe Rosenberg újabb remekműve, amelyben feje tetejére áll a nyersanyagok termeléséről alkotott képünk. Bővebben itt: http://tarsasozok.blogspot.hu/2013/11/esseni-beszamolo-2013-1resz.html


3. Madeira
Az information overload definíciója mellett az értelmező kéziszótárban valószínűleg vagy ennek a társasnak, vagy az Archon képének kell, hogy szerepeljen. Komplex worker placement játék, rengeteg döntéssel, és soha sem elegendő nyersanyaggal és akcióval. Szerintem ez 2013 koronázatlan királya a worker placement műfajban. Ezt is Essenben próbáltuk ki először:http://tarsasozok.blogspot.hu/2013/11/esseni-beszamolo-2013-2resz.html



2. Pathfinder Adventure Card Game
Kvázi-deckbuilding szerepjáték. Ennél több nem is kell, hogy leírjuk miről van szó. Mesélő ugyan nincs, de attól még szerepjáték karakterfejlesztéssel, kockadobálással meg szörnyekkel. Persze a szerepjátékosok most elborzadtak, hogy mi az hogy nincs mesélő, de nekik azt üzenem, ez egy kooperatív kalandjáték. A játék szépsége egyértelműen akkor jön elő, ha egy fix csapattal nekiugrunk egy egész kampánynak, hogy lépésről lépésre haladva ismerjük meg a sztorit, miközben karaktereink folyamatosan fejlődnek. A fejlődés többrétű. Egyrészt a karaktereink alapértékei és képességei is fejlődnek, másrészt, ami még fontosabb, minden egyes kaland során lehetőségünk van az eredeti paklinkat egy kicsit jobb lapokkal erősíteni. A kalandok során különböző helyszínekre kell ellátogatni, ahol amolyan Munchkinos módon be kell rúgni az ajtót, hogy a helyszínhez tartozó pakliból a következő lappal kerüljünk szembe. A lapok lehetnek szörnyek, csapdák, tárgyak, fegyverek, varázslatok, követők, vagy áldások. Ezekből a laptípusokból véletlenszerűen sorsolunk egy előre meghatározott séma szerint minden helyszín paklijába, a cél elfogyasztani ezt a paklit. Minden helyszínen rejtőzik még vagy a főellenség, vagy egy segítője, ha ezeket megtaláljuk, és legyőzzük, akkor az adott helyszínt megpróbálhatjuk lezárni, illetve, ha a főellenséggel találjuk szembe magunkat, legyőzzük, és emellett minden más helyszínt is lezártunk már, akkor nincs hova menekülnie és nyertünk. Minderre persze elég szűkre szabott idő áll csak rendelkezésünkre, és eddigi kalandjaim során többször az utolsó 2-3 akcióban dőlt csak el a dolog. Mind a harcok, mind a pakliba szerezhető lapok megszerzéséhez próbákat kell tennünk valamelyik alapértékünkre kockák segítségével, amiben segítséget nyújthatnak a társaink is, csak azt kell eldönteni, hogy ki, mikor, kinek segít, mert ez erőforrások végesek.



1. Concordia
Az év játéka nálam. Nincs pakliból húzás, minden lap a kezünkben van, az új lapok megvásárlásával erősebb akciókat szerezhetünk, és a játék végén a lapok adják a győzelmi pontokat is. Mi kellhet még? Tábla? Ja, van az is. http://tarsasozok.blogspot.hu/2013/11/esseni-beszamolo-2013-3resz.html



A rend kedvéért fontos még megemlíteni, hogy az alábbi játékokkal nem volt alkalmam játszani még, így kimaradtak a fenti felsorolásból, de valószínűleg versenyben lennének a TOP 10 helyekért: 



Russian Railroads
Study in Emerald
Amerigo
Nations





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése