2013. szeptember 17., kedd

Korai öröm: Spiel Essen 2013 (2. rész)



Íme a második adag az esseni érdeklődési listámból. Repjegy megvan, szállás megvan, most már csak valami globális katasztrófa állíthat meg!




Bremerhaven - Lookout Games
A következő játék a sorban az Agricola - Le Havre sorozatban. Ezúttal ismét egy kikötőben találjuk magunkat, viszont itt a bejövő hajók áruit kell a kikötő raktáraiban elhelyezni, amíg egy megfelelő szerződést nem tudunk kötni az elszállításra. A kikötő tárolókapacitása kezdetben véges, így nem mindegy, hogy melyik áruból mennyit rakodunk ki. A játék végén a pontszámunk két különböző elemből áll össze: a pénzből és a presztízsből. Fontos, hogy mindkettőt jó ütemben szerezzük, mert a végős pontszám ezek szorzatából lesz. Természetesen az elődökhöz hasonlóan itt is lehet épületeket építeni, amelyek segítik a munkánkat.

Értékelés: Mint a Le Havre, Agricola, Ora et Labora rajongója, komoly elvárásokkal tekintek a játékra.



Canalis - AEG
Az AEG tavaly indította el a saját világát, Tempestet, amihez rögtön három nagydobozos játékot adtak ki Essenben. Idén jön a negyedik rész, amelyben a városállam csatornáit kell kiépíteünk, mégpedig úgy, hogy a saját épületeinket a csatoránk segítségével a kikötővel összekössük. Eddig olyan Ticket to Ride-osan hangzik, viszont ami feldobhatja, az a card drafting mechanizmus, ami csatornaépítést kiegészíti. A tavalyiak közül a Dominare egy viszonylag komplex többségi birtoklós, a Courtier ennek a light változata, míg a Mercante egy érdekes mechanizmusokkal tarkított kereskedős gazdasági játék. Mindhárommal játszottam, és a grafikájuk teljesen rendben van, és a mechanizmusaik is érdekesek, így minden adott, hogy a negyedik részből is valami jó süljön ki.

Értékelés: Felkeltette az érdeklődésem, egy kipróbálás mindenképpen érdekes lehet.



Firefly: The Game - Gale Force Nine
Elég szomorú, amikor egy játékot csak azért adnak ki, hogy egy márkát meglovagoljanak, és attól félek ennél a játéknál is inkább erről lesz szó, mint egy jól kidolgozott gamer játékról. Ettől függetlenül a téma bármikor meg tud fogni, viszont azt is le kell szögezni, hogy ilyen űrhajózós - kereskedős stílusú játékból van jónéhány a piacon, ezért valami nagyon komolyat kell nyújtania, hogy kitűnjön.

Értékelés: Remélem a fenti kétségeim nem igazolódnak be, mert akkor tényleg jó játék lehet.



Nations – Lautapelit.fi
A játékról szóló információk és képek birtokában az első benyomásom az volt, hogy ez a Through the Ages light, talán még konfrontációmentes verziója. A térképmentes civilizációépítő játékok újabb tagja lesz, és ha csak kicsit emlékeztet a Through the Agesre, akkor nagy csalódás már nem érhet. 

Értékelés: Mielőtt megvenném, azért mindenképpen kellene egy próbajáték, többek között az újrajátszhatóság megismerése miatt.



No Retreat! The North African Front – GMT Games
A No Retreat sorozat második tagja, amelyet GMT köntösben adnak ki újra. Az első rész egy jól eltalált, light wargame volt, viszonylag gyors és egyszerű, mégis jól szimulálta a keleti frontot. Ez most Észak-Afrikát veszi célba, és meggyőződésem, hogy ugyanazt a jó minőséget és élvezetes játékmenetet fogjuk kapni, mint az első részben.

Értékelés: Valószínűleg megveszem, mivel az első részt kifejezettem szeretem.



Panamax – MESAboardgames
“Ez egy gazdasági játék gamereknek” – ezt olvastam elsőként a játék leírásában. Ez önmagában eléggé vonzó ahhoz, hogy érdeklődjek, de voltak már érdekes tévedések, amikor valaki azt állította, hogy ez a játék aztán totál gamer, aztán inkább egy light családi játék volt, szóval kisebb fenntartásokkal kezelem. A téma nem rossz, a panamai csatornát kell menedzselnünk, és minél több pénzt gyűjteni. A játék fő mechanizmusa a szokásosoktól eltér, rengeteg kockával kell dobni a kör elején, és azok eredményétől függ, hogy melyik akcióból mennyi lesz. Többen már most úgy emlegetik, hogy ez lesz Essen nagy durranása, mint tavaly a Tzolk’in.

Értékelés: Szívesen kipróbálnám, mielőtt megveszem, de mindenképpen érdekel.



Rogue Agent – White Goblin Games
Egy moduláris városban üldözünk bűnözőket. Ez alapján még átlagosnak tűnik a dolog, viszont a szabálykönyvet böngésztem egy kicsit, és egész jónak tűnik a dolog, alapvetően akciókat kell végrehajtani a városban, amihez dobókockákkal kell dobálni, hogy mit tudunk csinálni, és mit nem. Miközben a bűnözők nyomát kutatjuk, egyben a rendőrség elől is menekülünk, mivel mi sem vagyunk teljesen tiszták, még akkor sem, ha egyébként a rosszakat irtjuk. Egyébként meg cyberpunk a világ, tehát innentől érdekel, akkor is, ha egyébként nem.

Értékelés: Próbajáték kellene, hogy a hangulat kiemeli-e a hasonló játékok közül.



Spyrium – Asmodee
A játék két okból is érdekes számomra. Az első, hogy a tervező William Attia, a Caylus atyja. Igaz, hogy nem gyártja folyamatosan a játékokat, mint a többi tervező, de a Caylusszal azért letett valamit az asztalra. A másik dolog pedig az, hogy steampunk világban játszódik, ami nálam mindig izgalmas. Mondjuk a grafikát elnézve, annyira a steampunk elemet nem érzem dominánsnak. A játék központi eleme minden körben 9 kártya, amelyet 3x3 alakzatba kell rendezni. Ezek után mindenki a munkásait elkezdheti a lapok közé elhelyezni. Miután minden munkásunkat kiküldtük, elkezdődhet a munkások aktiválása. Egyrészt pénzt lehet szerezni azzal, hogy egy kijelölt lap körül megszámoljuk az összes játékos munkásait, és annyit kapunk, másrészt el lehet vinni lapot, amely mellett van munkásunk. 

Értékelés: Érdekes mechanizmus, hogy a munkásokat nem egy adott akcióra küldjük, hanem egyszerre több potenciális akciólehetőséget választunk, amelyből végül egyet kell választani. Az újrajátszhatóság terén viszont vannak kétségeim.



Super Fantasy - Red Glove
Hack’n Slash boardgame néven van beharangozva. Ez alapján valószínűleg egy könnyed, vicces Gauntlet of Fools - Munchkin típusú játékról lehet szó. A grafika mindenesetre abszolút rendben lévőnek tűnik, és erősen komikus beütésű. Az biztos, hogy valamiféle játéktábla létezik hozzá, amely moduláris, így talán nem válik unalmassá gyorsan. A játék alapvető mechanizmusa kockadobálós, amellyel haladhatunk mélyebbre, támadhatunk, illetve feltölthetjük a hősünk különleges képességét, hogy használni tudjuk.

Értékelés: Ha a fent leírtakat tényleg beváltja, és marad a szép, de mókás grafika, akkor vevő vagyok a dologra.



Tash-Kalar: Arena of Legends – Czech Games Edition
Nekem nem kell sok meggyőzés, hogy zombiként rohanjak a boltba, és megvegyem a játékot, ha elhangzik Vlaada Chvátil neve. És ez most sincs másképp, szinte biztos, hogy elsőként fogom beszerezni ezt a játékot, ha lehetőségem nyílik rá. Egy dolgot azért fontos kiemelni: ez nem a tipikus Chvátil játék lesz. Tipikus játék alatt olyanokra gondolok, mint Dungeon Lords, Dungeon Petz, Through the Ages vagy Mage Knight. Ez egy pörgős, 20-30 perces abszolút absztrakt játék, kicsit sakk, de mégse, kicsit go, de mégse. Szóval mindenképpen érdekes és egyben furcsa. A pálya egy sima sakktábla szerű kockákból álló aréna, ahova kezdetben normál egységeket idézhetünk, amelyeket a kezünkben tartott lapokon található alakzatba rendezve elit egységeket idézhetünk, majd azokat is rendezgetve megidézhetjük a legendás egységeket is. Vannak küldetések, amelyeket teljesíteni lehet győzelmi pontért, vagy csak simán az agyatlan gyilkolást is választhatjuk.

Értékelés: Vlaada Chvátil, tehát top prioritás lesz egy példányt szerezni.



Tomorrow – Conquistador Games
A Tomorrow óriási meglepetésre a jövőben játszódik, ahol hat szuperhatalom próbál a radioaktív sugárzás, járványok és háború sújtotta Földön túlélni. Az előzetes információk alapján erősen interaktív játéknak tűnik, a fő mechanizmus lapok kijátszása lesz, amellyel az ellenfeleinket szívatjuk, vagy magunkat próbáljuk kicsit kevésbé rossz helyzetbe hozni.

Értékelés: A grafika kicsit minimalista, de nem a gagyi módon, az érdeklődésemet mindenképpen felkeltette.



Tzolk’in: Tribes and Prophecies – Czech Games Edition
Sokat gondolkodtam, hogy vajon hogyan fogják a beígért ötödik játékosnak megteremteni a helyet a limitált méretű pályán, és információ hiányában egyelőre fogalmam sincs. Ami viszont biztos: a játék elején minden játékos kap egy törzset, ami neki valami egyedi képességet fog biztosítani az egész játékra. A kiegészítő másik fontos eleme a próféciák megjelenése. Ezek a jóslatok már előre ismertek (nyilván, hiszen megjósolták őket…), és lehetőséget biztosítanak győzelmi pontok szerzésére, de ugyanakkor vesztésére is, ha valaki nem készül fel rájuk.

Értékelés: Magas prioritás, nagyon kíváncsi vagyok, mennyire változtatják meg a játékot az új elemek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése